Κυριακή 25 Μαρτίου 2012

Από την "Αντιγόνη" του Σοφοκλή (496-406 π.Χ) (μετάφραση Ν. Παναγιωτόπουλος)

............................................................






από την "Αντιγόνη" του Σοφοκλή (496-406 π.Χ)


(μετάφραση Ν. Παναγιωτόπουλος)








...ΧΟΡΟΣ

Άρχοντα είναι μέσα στη λογική /
αν αυτός λέει κάτι καίριο 
άκουσέ το.
Κι εσύ το ίδιο
γιατί εδώ ειπώθηκαν σωστά
κι από τις δύο μεριές.

ΚΡΕΟΝΤΑΣ

Στην ηλικία μας
να διδαχτούμε φρόνηση
από τόσο νέον άνθρωπο;

ΑΙΜΟΝΑΣ

Τίποτα το άδικο σ' αυτό.
Κι αν είμαι νέος δεν πρέπει να κοιτάς τα χρόνια μου
αλλά τα έργα μου.

ΚΡΕΟΝΤΑΣ

'Εργο λες το να σέβεται κανείς αντάρτες;

ΑΙΜΟΝΑΣ

Ποτέ δε θα παρακινούσα κάποιον να έχει σέβας στους κακούς.

ΚΡΕΟΝΤΑΣ

Όμως αυτή δεν είναι η αρρώστια η δικιά της;

ΑΙΜΟΝΑΣ

Δε λένε κάτι τέτοιο οι συμπολίτες μας
ο λαός της Θήβας.

ΚΡΕΟΝΤΑΣ

Η πόλη θα μας πει 
τι πρέπει εγώ να διατάζω;

ΑΙΜΟΝΑΣ

Βλέπεις που τώρα μόλησες σαν πολύ νέος;

ΚΡΕΟΝΤΑΣ

Με αλλουνού τη γνώμη
πρέπει εγώ να κυβερνώ αυτή την πόλη;
Ή με τη δική μου;

ΑΙΜΟΝΑΣ

Δεν είναι η πόλη κτήμα ενός ανθρώπου.

ΚΡΕΟΝΤΑΣ

'Όμως δε λεν ότι η πόλη ανήκει 
σε όποιον κυβερνά;

ΑΙΜΟΝΑΣ

Εσύ μόνος σου μια χαρά θα κυβερνούσες κι ερημότοπο.

ΚΡΕΟΝΤΑΣ

Αυτός εδώ καταπώς φαίνεται είναι σύμμαχος της γυναίκας.

ΑΙΜΟΝΑΣ

Αν είσαι εσύ γυναίκα /
γιατί εγώ εσένα νοιάζομαι.

KΡΕΟΝΤΑΣ 

Άχρηστε - αντιδικείς με τον πατέρα σου.

ΑΙΜΟΝΑΣ

Γιατί σε βλέπω να κάνεις λάθη κι αδικίες.

ΚΡΕΟΝΤΑΣ

Λάθος να σέβομαι το αξίωμά μου;

ΑΙΜΟΝΑΣ

Δεν το σέβεσαι όταν ποδοπατάς τα τίμια των θεών.

ΚΡΕΟΝΤΑΣ

Α χαρακτήρα μιαρέ και υποταγμένε στη γυναίκα!

ΑΙΜΟΝΑΣ

Στα έργα της ντροπής δε θα με δεις υποταγμένο.

ΚΡΕΟΝΤΑΣ

Όλος αυτός ο λόγος σου λοιπόν ήτανε για τη χάρη της.

ΑΙΜΟΝΑΣ

Για σένα ήτανε
για μένα ήτανε
ήτανε και για του κάτω κόσμου τους θεούς.

ΚΡΕΟΝΤΑΣ

Φτάνει - ζωντανή αυτήν δεν τη παίρνεις για γυναίκα σου.

ΑΙΜΟΝΑΣ

Αν πεθάνει - θα πάρει κι άλλη ζωή μαζί της.

ΚΡΕΟΝΤΑΣ

Έχεις το θράσος τώρα και να μ' απειλείς;

ΑΙΜΟΝΑΣ

Είναι απειλή να προσπαθώ να βάλω μυαλό σ' άδεια κεφάλια;

ΚΡΕΟΝΤΑΣ

Εσύ εμένα κλαίγοντας θα μου βάλεις μυαλό
γιατί μυαλό δεν έχεις στάλα.

ΑΙΜΟΝΑΣ

Αν δεν ήσουν πατέρας μου
θα σου 'λεγα ότι δεν σκέφτεσαι σωστά.

ΚΡΕΟΝΤΑΣ

Μην πας να με κολακέψεις 
γυναίκας δούλε. 

ΑΙΜΟΝΑΣ

Να μιλάς θέλεις μόνο
να μιλάς και τίποτα να μην ακούς.

ΚΡΕΟΝΤΑΣ

Αλήθεια;
Λοιπόν μα τον ίδιο τον Όλυμπο
μάθε πως δε θα χαρείς για πολύ
να μεκακολογείς και να με βρίζεις.
Φέρτε το μίσος
να πεθάνει αμέσως 
μπροστά στα μάτια του
πλάι στο γαμπρό /
να 'ναι παρών.

ΑΙΜΟΝΑΣ

Όχι δα ούτε και να το φανταστείς ποτέ
πως θα πεθάνει δίπλα μου /
και το δικό μου πρόσωπο εσύ στα μάτια σου
δε θα το ξαναδείς
και φρένιαζε τριγυρισμένος
απ' τους φίλους που σε θέλουν.
 












Η αναλογία με τις συνθήκες της ελληνικής πραγματικότητας σήμερα, ας αποδοθεί μάλλον στη δύναμη της "Αντιγόνης" ως κλασικού αριστουργήματος της παγκόσμιας λογοτεχνίας.

Δεν υπάρχουν σχόλια: