Τρίτη 27 Μαρτίου 2012

Λούντβιχ Μις βαν ντερ Ρόε Αρχιτέκτονας (1886-1969) / Τον "γιορτάζει" σήμερα το Google...

.........................................................


Λούντβιχ Μις βαν ντερ Ρόε
Αρχιτέκτονας (1886-1969)
Λούντβιχ Μις βαν ντερ Ρόε

 
Θεωρείται ένας από τους μεγαλύτερους αρχιτέκτονες του 20ού αιώνα, δίπλα στον Λε Κορμπυζιέ και στον Φρανκ Λόιντ Ράιτ. Ο Μις βαν ντερ Ρόε, ολιγομίλητος και στωικός, δεν έπαψε ποτέ να κατέχει αυτή τη θέση· ίσα ίσα οι μελέτες για το έργο του έχουν πολλαπλασιαστεί τα τελευταία χρόνια ­ ενδεικτικές είναι οι δύο εκτενείς περιοδεύουσες εκθέσεις που εγκαινιάστηκαν πέρυσι στην Αμερική («Mies in America» και «Mies in Berlin»). Η καριέρα του χαρακτηρίστηκε από την αλλαγή της χώρας στην οποία εργαζόταν (από το Βερολίνο μεταφέρθηκε το 1937 στην Αμερική) και από μια σχεδόν ριζική μεταστροφή από τα πρώτα νεοκλασικά του κτίρια στα μεταγενέστερα αφαιρετικά του έργα για τα οποία έγινε διάσημος. Το «less is more» αποτέλεσε μια από τις ξακουστές φράσεις του και οδήγησε σε καθαρά γεωμετρικά και χωρίς διακοσμήσεις κτίρια που εντυπωσιάζουν για τις λεπτομέρειές τους, για τις κομψές τους αναλογίες και για τα πολύτιμα υλικά τους (όνυχας, χρώμιο, μάρμαρο, μπρούντζος). Ο μινιμαλισμός στην αρχιτεκτονική διατήρησε με θρησκευτική ευλάβεια τον Μις ως ίνδαλμά του ­ ο Αλμπέρτο Κάμπο Μπαέζα, ο Τζον Πόσον, ο Ντέιβιντ Τσίπερφιελντ ή ο Ζαν Νουβέλ αποτελούν λίγους μόνο από εκείνους που έχει επηρεάσει, ενώ οι λιτοί του ουρανοξύστες έχουν αντιγραφεί πάμπολλες φορές. Γεννημένος το 1886 στο Ααχεν της Γερμανίας, άνοιξε το δικό του γραφείο στο Βερολίνο το 1912. Το 1927 σχεδίασε ένα από τα πιο διάσημα κτίρια του 20ού αιώνα στη Βαρκελώνη. Το έργο του αυτό, το γερμανικό περίπτερο για τη διεθνή έκθεση του 1929, ήταν πολύ επεισοδιακό: γκρεμίστηκε ύστερα από μερικούς μήνες για να ξανακτιστεί ένα τέλειο αντίγραφό του στην ίδια θέση με εξονυχιστική ακρίβεια το 1986. Αυτό το μικρό περίπτερο (γνωστό ως Barcelona Pavilion) διέθετε επίπεδη οροφή που στηριζόταν σε λεπτές μεταλλικές κολόνες. Τοίχοι από τηνιακό μάρμαρο και όνυχα στέκονταν ελεύθεροι από τα φέροντα στοιχεία και έκρυβαν δυναμικά το εσωτερικό του χώρου και τα δάπεδα από τραβερτίνη. Τα υπόλοιπα έργα του ακολούθησαν αυτή τη σπαρτιατική λιτότητα (μουσεία, κατοικίες, γραφεία, ουρανοξύστες, πανεπιστήμια) και έφθασαν ένα μοναδικό βαθμό απλότητας ­ ανάμεσά τους ξεχώρισαν η κατοικία Φάρνσγουορθ (1950), μια ριζοσπαστική κατοικία που περιτριγυριζόταν από γυαλί και ο ουρανοξύστης Seagram (1958) στη Νέα Υόρκη. Επιπλέον, ο Μις σχεδίασε και μερικά από τα πιο κορυφαία έπιπλα που σχεδιάστηκαν από αρχιτέκτονα τον περασμένο αιώνα: Οι καρέκλες του Barcelona ή οι MR20 με τις χαρακτηριστικές καμπύλες τους αποπνέουν αφάνταστη χάρη και αποτελούν πια σύμβολα υψηλού γούστου που εμφανίζονται μαγικά σε πολλές κατοικίες και δημόσια κτίρια.













http://www.tovima.gr/relatedarticles/article/?aid=142259 

Eπιπλέον...

Μις φαν ντερ ρόε: Η Google σήμερα αλλάζει το λογότυπό της και στη θέση του έβαλε ενα κτίριο από γυαλί και ατσάλι, το Crown Hall στο Illinois Institute of Technology στο Σικάγο, που στεγάζει Κολλέγιο της Αρχιτεκτονικής, για να τιμήσει τον μεγάλο Γερμανό αρχιτέκτονα Μις φαν ντερ ρόε, Mies van der Rohe.

Ο αρχιτέκτονας που σημάδεψε με την τεχνική του τον 20ο αιώνα και όλες τις μεγάλες πόλεις στην Αμερική, γεννήθηκε σαν σήμερα 27 Μαρτίου πριν 126 χρόνια.
Είναι γνωστός για τη χρήση των αφορισμών «λιγότερο είναι περισσότερο» («weniger ist mehr») και «ο Θεός είναι στις λεπτομέρειες».

Το “Less is more” είναι η άλλη προστακτική του, που οδήγησε στον υπέρτατο ορθολογισμό και στην ψυχρή ομορφιά των χαλύβδινων και γυάλινων δημιουργημάτων του, που πραγματοποιούνται χάρη στην τελειοποίηση της τεχνολογίας, της οποίας ο Μις αποδεικνύεται μεγαλοφυής γνώστης και χρήστης.

Το πάθος του για την λεπτομέρεια φαίνεται στην επεξεργασία του προβλήματος της γωνίας, ενός πανάρχαιου προβλήματος από την εποχή του δωρικού ρυθμού. Επίσης τα κτήρια του χρησιμοποιούσαν σύγχρονα υλικά όπως ο βιομηχανικός χάλυβας και γυαλί για να καθορίσουν τον αυστηρό αλλά κομψό χώρο. Ανέπτυξε την χρήση της εκτεθειμένης δομής χάλυβα και γυαλιού για να εσωκλείσει και να καθορίσει τον χώρο. Προσπάθησε για μια αρχιτεκτονική με ελάχιστα πλαίσια στην δομική διάταξη και σε ισορροπία με την απαιτούμενη ελευθερία του ανοιχτού χώρου. Χαρακτήριζε τα κτήρια του “skin and bones” αρχιτεκτονική.
Ο Ludwig Mies είχε ως στόχο την δημιουργία όχι μόνο ενός νέου αρχιτεκτονικού ύφους αλλά και μιας νέας αρχιτεκτονικής γλώσσας.

Θεωρούσε αναγκαία την δημιουργία μιας αρχιτεκτονικής που θα ήταν σε αρμονία με την εποχή της, όπως η γοτθική αρχιτεκτονική ήταν την εποχή του πνευματισμού. Περισσότερο από κάθε άλλο μοντερνιστή ο Μις χρησιμοποίησε την φιλοσοφία ως βάση για την εργασία του. Ο Ludwig Mies δημιούργησε ένα επιδρών αρχιτεκτονικό ύφος εικοστού αιώνα, που το χαρακτήριζε ακραία σαφήνεια και απλότητα. Τα κτήρια αποπνέουν την καθαρότητα και την σαφήνεια της απλής απλοϊκής θα έλεγε κανείς, γεωμετρικής δομής, όπου η ένταση δημιουργείται μέσα από την αυστηρότητα των περιγραμμάτων και την προσεγμένη αναλογία των επιμέρους στοιχείων.
Σπουδαιότερα κτίριά του:
* Barcelona Pavilion
* Έπαυλη Τούγκεντατ
* Crown Hall
* Farnsworth House
* IBM Plaza
* Neue Nationalgalerie Berlin

Πολυθρόνα Barcelona















Εθνική Πινακοθήκη Βερολίνου











Barcelona Pavillion



 
Seagram Building




















Δεν υπάρχουν σχόλια: